Σήμερα πρόβλημα, αύριο δύναμη

Βλέποντας την αεροφωτογραφία με τον Φαληρικό Όρμο σε όλη του τη μεγαλοπρέπεια συνειδητοποιείς τι έχεις στα χέρια σου και τι (δεν) κάνεις. Πόσες πρωτεύουσες στην Ευρώπη διαθέτουν την ακτογραμμή της Αθήνας, τόσες επαναλαμβανόμενες ευκαιρίες περνάνε από μπροστά σου για να κάνεις κυριολεκτικά «παπάδες», προσφέροντας από τη μία πλευρά υψηλής ποιότητας δημόσιους χώρους και πράσινο και προσελκύοντας πολύτιμες επενδύσεις από την άλλη.

Υποτίθεται ότι όλες οι «τρύπες» από χώμα που βλέπουμε από ψηλά στα επόμενα πέντε χρόνια θα έχουν πρασινίσει. Προσωπικά αισθάνομαι σίγουρος μόνο για τα 160 στρέμματα του παλιού Ιππόδρομου επειδή το σχέδιο της διαμόρφωσης του Πολιτιστικού και Εκπαιδευτικού Πάρκου «Σταύρος Νιάρχος» το χρηματοδοτεί ένα ιδιωτικό Ίδρυμα. Για τα υπόλοιπα κάνω μόνο το σταυρό μου και προσεύχομαι. Έχουμε και λέμε. Το γήπεδο πολλαπλών χρήσεων Tae Kwon Do θα μετατραπεί σε Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο της Αθήνας μαζί με τον περιβάλλοντα χώρο του. Το θαλάσσιο μέτωπο από το ανοιχτό γήπεδο του Μπιτς Βόλει μέχρι το Στάδιο Ειρήνης και Φιλιας θα γίνει επιτέλους πάρκο. Ο νέος χώρος πρασίνου θα έχει ενιαία φυσιογνωμία με αυτήν του περιβάλλοντος του πάρκου που επιχορηγεί το Ιδρυμα Νιάρχου. Ενδεικτικά θα περιλαμβάνει μεγάλο πυρήνα πρασίνου, γήπεδα αθλοπαιδιών, υπόγτειο χώρο στάθμευσης έκτασης περίπου 41 στρεμμάτων, πάρκο νερού, αναψυχής με μεγάλες φυσικές δεξαμενές νερού, ανοιχτό γυμναστήριο στην οχθή του Ιλισού, χώρο κυλικείου, παραλιακή αμμώδη ζώνη, γραμμικό πάρκο, δίκτυα υποδομής, δίκτυα πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων, διαμόρφωση εισόδων, σύνδεση ζωνών μεταξύ τους, μικρά αναψυκτήρια, συνδέσεις πεζών με την περιοχή του Μοσχάτου. Επίσης θα ολοκληρωθούν τα έργα στο Φαληρικό Δέλτα με προβλήτες αναψυχής και εστίασης, που παράλληλα θα επιλύσουν και τα προβλήματα ελλιμενισμού των τοπικών αλιέων της περιοχής, δημιοοργώντας μιας μικρή ιχθυόσκαλα.

Αυτό είναι το καλό με την Αθήνα. Αυτό που σήμερα δείχνει προβληματικό, αύριο θα είναι η δύναμή της.

Advertisements

14 responses to “Σήμερα πρόβλημα, αύριο δύναμη

  1. Όντως αν πραγματοποιηθούν όλα τα παραπάνω η όψη του Φαληρικού Όρμου θα αλλάξει ριζικά. Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου, πως το μόνο σίγουρο και μάλιστα εντός χρονοδιαγράμματος είναι το έργο που χρηματοδοτείται από το «Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος». Άς ελπίσουμε πως θα πραγματοποιηθούν και τα υπόλοιπα.

    Πραγματικά, είναι απορίας άξιο, το ότι δεν μπορέσαμε να «εκμεταλλευτούμε» σωστά ότι η φύση χάρισε στην Αθήνα απλόχερα…

  2. «Ενδεικτικά θα περιλαμβάνει μεγάλο πυρήνα πρασίνου, γήπεδα αθλοπαιδιών, υπόγτειο χώρο στάθμευσης έκτασης περίπου 41 στρεμμάτων, πάρκο νερού, αναψυχής με μεγάλες φυσικές δεξαμενές νερού, ανοιχτό γυμναστήριο στην οχθή του Ιλισού, χώρο κυλικείου, παραλιακή αμμώδη ζώνη, γραμμικό πάρκο, δίκτυα υποδομής, δίκτυα πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων, διαμόρφωση εισόδων, σύνδεση ζωνών μεταξύ τους, μικρά αναψυκτήρια, συνδέσεις πεζών με την περιοχή του Μοσχάτου»

    …κρατήστε καλύτερα μικρό καλάθι.
    Προσωπικά προτιμώ τα απλά και λιτά σχέδια (δηλαδή απλά ένα πάρκο με πράσινο και κάποιες εγκαταστάσεις αναψυχής), κι αυτό επιειδή όλοι ξέρουμε ότι το κυρίως πρόβλημα στην Ελλάδα είναι η φροντίδα κα συντήρηση των χώρων αυτών. Όσο πιο απλό κι ανθεκτικό το πάρκο, τα υλικά κλπ., τόσο πιο πολύ θα το χαρούμε.
    Επίσης, ο «υπόγειος χώρος στάθμευσης έκτασης περίπου 41 στρεμμάτων» σημαίει μάλλον 41 στρέμματα κιτρινωπό γκαζόν με αναιμικά θαμνάκια καθώς και αρκετή κίνηση…
    Τέλος, θέλω να υπενθυμήσω (και στους νεότερους), ότι ουδόλως πρόκειται για τον «Φαληρικό Όρμο» που μας χάρισε η φύση, αλλά για μπαζώματα των τελευταίων 40 ετών (γι’ αυτό δεν έχει και παραλία εκεί).

    Καλό σ/κ

    • Και για να μην παρεξηγηθώ: Εννοείται ότι είμαι υπέρ της επανάκτησης (μετά από καμιά 50ριά χρόνια) της παραλίας του Φαλήρου για τους Αθηναίους.

  3. Andrea, είναι κατανοητός η επιφυλακτικότητα μας για τα υπόγεια γκαράζ αλλά μακάρι να το κάνουν όπως λένε και να είναι υπόγειο. Αλλιώς το μισό πάρκο θα καταλήξει αλάνα για παρκαρισμένα αμάξια όπως ήδη συμβαίνει δίπλα στην μαρίνα & το Multiplex. Και για να πουμε του στραβού το δίκιο, οι επίγειοι χώροι των Polis Park είναι πάντα πολύ πράσινοι και φροντισμένοι.

    Μερικοί θα πουν βέβαια να μην κάνουν πάρκιγκ και να πηγαίνει ο κόσμος με τα ΜΜΕ. Αυτό όμως είναι λίγο ουτοπικό. Ακόμα και στις μεγαλούπολεις με τεράστιο δίκτυο μετρό και ΜΜΕ, υπάρχει πάντα κόσμος – για καλούς και κακούς λόγους – που θα πάρει το αμάξι του. Ιδίως στο Φάληρο το οποίο ουσιαστικά δεν έχει μετρό (ας μη μιλήσουμε για το αστείο Τραμ το οποίο πέρνει 1 ώρα από το Σύνταγμα για μια απόσταση 10 λεπτών με το αμάξι στην Συγγρού).

  4. Το σχέδιο για την δημιουργία οικολογικού πάρκου μεταξύ ΣΕΦ και Μπιτς – Βόλλευ είναι πολύ φιλόδοξο και πολύ καλά μελετημένο. Το πρόβλημα είναι το κόστος….

    Πάντως σχετικά με το υπόγειο parking στον σχεδιασμό προβλέπεται ότι πάνω από το υπόγειο parking θα δημιουργηθούν τα διάφορα γήπεδα μπάσκετ, 5Χ5, τέννις κτλ. Στην ουσία δεν μιλάμε για υπόγειο parking με ορόφους όπως έχουμε συνηθίσει καθώς δεν μπορείς να σκάψεις τόσο βαθιά δίπλα στο κύμα. Ένα ελαφρώς υποβαθμισμένο επίπεδο θα είναι με τα γήπεδα από πάνω.
    Κάτι σαν τα υπόγεια parking κάτω από τις πλατείες κέντρου στην Πολυτεχνειούπολη του ΕΜΠ στου Ζωγράφου για όσους ξέρουν…

    Όλο το σχέδιο υπάρχει στο παρακάτω link σελ.23
    http://www.olympicproperties.gr/mediaupload/pdf_files/2009-09-25_TEFXOS_A3-YpovoliBfash_Rev2.pdf

  5. Έχω διαβάσει στο παρελθόν για το πόσο δυσκολεύτηκε το ιδρύμα Νίαρχου να πάρει άδεια από το κράτος για να προχωρήσει σε αυτήν την ανάπλαση. Βασικά δεν τους έδιναν σημασία γιατι είναι για κοινοφελές σκοπό αφιλοκερδή οπότε δεν υπήρχε η «νόμιμη» μίζα…
    Δεν θέλω να είμαι γκρινιάρης αλλά όπως κάθε ιδιωτική πρωτοβουλία σε αυτή τη χώρα θέλει πολυ γερό στομάχι απο πλευράς επενδυτή για να προχωρήσει κάτι.
    Όσο για την επανάκτηση που ανέφερε ο Ανδρέας θα έλεγα γιατί να θέλουμε να επανακτηθεί από κρατικό φορέα κάτι που θα το διαχειρίζονται ιδιώτες (πιθανότατα επιτυχημένα). Οτιδήποτε διαχείρίζεται το κράτος βλέπουμε που πάει. Η μόνη λύση να σωθεί αυτή η χώρα (και η πόλη κατ’ επέκταση, ή κάποια μέρη της πόλης γιατι τα περισσότερα ειναι καταδικασμένα) είναι να επιτραπούν περισσότερες τέτοιες ιδιωτικές πρωτοβουλίες. Αλλά επειδή έχουμε υιοθετήσει μία κρατικοποιημένη νοοτροπία δεν νομίζω οτι μπορούν πολλά να συμβούν.

  6. Πρέπει να μην ξεχνάμε τα δυο τεράστια προβλήματα στην περιοχή
    1 και το σημαντικότερο ότι είναι εντελώς αποκομμένη αυτή η ζώνη από την πόλη λόγο του οδικού αξόνων της λεωφόρου Ποσειδώνος που έχει κόψει για πάντα την σχέση της πόλης με την θάλασσα . 2. Η περιοχή Τζιτζιφιές –Καλλιθέα- Μοσχάτο- έχουν υποβαθμιστεί εδώ και χρόνια με τα κλαμπ live show και ότι αυτό εννοεί και συμπεριλαμβάνει αλλά και τα σκυλάδικα που δεν πληρούν καμία νόμιμη άδεια διότι δεν έχουν καθόλου ηχομόνωση και πρόβλεψη για στάθμευση αυτοκίνητων και κλπ. Όποτε οι κάτοικοι αυτών των περιοχών είδη ζουν ένα δράμα που κάνεις δεν τους ακούει και δεν τους υπολογίζει και αυτό που τους λείπει είναι να τους φέρουν και τα Ιδρύματα όλοι την Αθηνά και να τους ζητήσουν να πληρώνουν την είσοδο και έξοδο από την ιδία τους την γειτονία.
    Αν θέλουνε πραγματικά να δώσουνε το πάρκο στους πολίτες του πρέπει τουλάχιστον να υπογειοποιήσουμε τον οδικό άξονα εξολοκλήρου. Αλλιώς πάλι θα φτιάξουν τα Ιδρύματα τα ατραξιόν τους με εισιτήριο και προσφορές για παιδία που γεννιούνται και μεγαλώνουν σε ένα διαμέρισμα και πληρώνουν για να μπουν σε ένα πάρκο να τρέξουν και να παίξουν στο γρασίδι. Αλλά και να κάνουν επιτέλους ελέγχουν σε όλα τα μαγαζιά της τις νύχτα και να τους επιβάλουν να πληρούν επιτέλους τους ορούς που επιβάλει ο νομός.
    Αν κάνει το κράτος αυτό και αν ένας στους δέκα από μας φύτευση ένα δέντρο εκεί θα γίνει μια όαση καλύτερη από οποιαδήποτε διαμόρφωση δισεκατομμυρίων.
    Αλλά…

    • Απ’ όσο ξέρω μέρος της μελέτης είνια και η βύθιση κομμάτι της Ποσειδώνος. Η ζημιά με τ δρόμο και τα μπαζώματα ούτως ή αλλώς δεν αποκαθίσταται.

  7. ελπίζω όμως αυτή τη φορά να προϋπολογίσουν και να εξασφαλίσουν το κόστος συντήρησης… γιατί στην Ελλάδα νομίζουμε ότι όλα τα λεφτά είναι να φτιάξουμε κάτι και ουδείς ασχολείται με το τι θα κοστίσει μετά… βλέπε μητροπολιτικό πάρκο ελληνικού, όπου όλοι συζητούν «να το φτιάξουμε» αλλά κανείς δεν αγγίζει τα δυόμισι εκατομμύρια που θα κοστίζει ετησίως η συντήρηση του…

    • Έρχεστ στα λόγια μου. Καλύτερα κάτι απλό κι ανθεκτικό. Επίσης δεν κατάλαβα από που κι ως που είναι «οικολογικά» τα τεχνητά ρυάκια (μάλλον ενεργειοβόρο ακούγεται). Γενικά η λέξη «οικολογικός, -ή, -ό» στην Ελλάδα είναι εξαιρετικά παρεξηγημένη έννοια.

      Όσο για το Ελληνικό: αλήθεια από που βγήκε αυτός ο αριθμός; (Αν το καλοσκεφτείς βέβαια είναι δυόμισι ευρώ για κάθε λεκανοπεδίτη το χρόνο, σιγά τ’ αυγά δηλαδή…)

  8. καλα ειστε απαραδεκτη εγραψα ενα σχολιο και επειδη ειχε πολυ επιφυλακτική σταση απεναντι στο θεμα ποιοι και γιατι θα φτιαξουν την ζωνη του Φαληρου δεν το δημοσιεύσατε ! Συγχαρητήρια !!!!!!!!

  9. Agapiti Stella.

    apousiazo se diakopes kai gia kathe sxolio filou/filis pou den exei ksanadimosieuthei apaiteitai egkrisi dikia mou. Me sygxoreis gia tin kathysterisi.

  10. Τότε να με συγχωρέσετε για την ανυπομονησία μου και τα κακά λόγια στο μήνυμα 2010-07-06 !

  11. Άσχετο, αλλά όχι και τόσο: Για αυτήν τη λεκτική σπήλωση ενός από τα πιο ενδιαφέροντα μνημεία του Πειραιά (πριν από λίγα χρόνια χτυπούσε και το ρολόι με τη μελοδία των «Παιδιών του Πειραιά», προς μεγάλη χαρά των τουριστών…) από μια εφημερίδα που συνήθως δείχνει κάποια ευαισθησία για τη νεότερη αρχιτεκτονική κληρονομιά και στην οποία άλλωστε γράφεις και ο ίδιος, τι έχεις να πείς, Δημήτρη Ρηγόπουλε;
    http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyepix_1_14/07/2010_407833

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s