Ένας Αθηναίος στην Πόλη

Την πρώτη φορά που ήρθα στην Κωνσταντινούπολη ήταν προς στα τέλη της δεκαετίας του ’80, στην εφηβεία, με γονείς, κλπ. Είχαμε μείνει στην περιοχή του Εμίνονου, στην «ιστορική» Κωνσταντινούπολη, εκεί, δηλαδή που βρίσκονται τα περισσότερα μνημεία της Πόλης, Αγία Σοφιά, Μπλέ Τζαμί, Τοπ Καπί, Πατριαρχείο, Μεγάλη του Γένους Σχολή, κλπ. Είναι το λιγότερο ανεπτυγμένο «κομμάτι» της ευρωπαϊκής Κωνσταντινούπολης, με πολλές υποβαθμισμένες συνοικίες. Εκείνα τα χρόνια, δύο ολόκληρες δεκαετίες πίσω, ήταν μια άλλη Τουρκία και σίγουρα μια άλλη Κωνσταντινούπολη. Οι ελίτ καλοπερνούσαν, η μεσαία τάξη υπήρχε και δεν υπήρχε, και το μεγαλύτερο τμήμα του πληθυσμού προσπαθούσε απλά να τα βγάλει πέρα. Στους δρόμους έβλεπες εικόνες ακραίας φτώχιας και θυμάμαι ακόμα το αίσθημα ανακούφισης όταν επιστρέψαμε στην Ελλάδα.

Από τότε επέστρεψα πολλές φορές και ομολογώ ότι μερικές φορές εκπλήσσομαι με τα άλματα της Κωνσταντινούπολης. Το Εμίνονου εξακολουθεί να είναι το λιγότερο «φροντισμένο» κομμάτι της ευρωπαϊκής Πόλης αλλά «απέναντι», εκεί που χτυπά η καρδιά της Πόλης, στο Τακσίμ, και στις «καλές» περιοχές του Νισάντασι και της Μάτσκα ο αέρας είναι εντελώς ευρωπαϊκός, οι «φάτσες», τα ντυσίματα, τα μαγαζια. Η Ιστικλάλ, ο μεγάλος πεζόδρομος και ο πιο εμπορικός δρόμος της Πόλης, που αρχίζει από τηνπλατεία του Τακσίμ και καταλήγει στο Πέρα, θα μπορούσε να βρίσκεται σε οποιαδήποτε ευρωπαϊκή μητρόπολη, στο Παρίσι ή στη Μαδρίτη. Μπροστά στην Ιστικλάλ, η καϋμένη η Ερμού μοιάζει με επαρχιακό παράδρομο.

Αν πάρεις το μετρό από το Τακσίμ και κατέβεις στη στάση του Λεβέντ (Levent 4), αν δεν κάνω λάθος, προσγειώνεσαι σε μια άλλη Κωνσταντινούπολη, γεμάτη εμπορικά κέντρα και ουρανοξύστες. Το Λεβέντ (φωτογραφία) είναι το επιχειρηματικό κέντρο της Πόλης και αν περάσεις νύχτα, πραγματικά χαζεύεις. Η οικονομία της Κωνσταντινούπολης βιώνει μια πυρετώδη ανάπτυξη, γεγονός που καφρεφτίζεται στον οικοδομικό οργασμό. Όπως μου είπαν, γενικά η τουρκική οικονομία έμεινε αλώβητη από την διεθνή οικονομική κρίση για λόγους που δεν είναι της παρούσης να εξηγήσω.

Αλλά αυτό που ζήλεψα περισσότερο στην  Πόλη (τουλάχιστον, στο κέντρο της) είναι μια λεπτομέρεια. Κινήθηκα πολύ με αυτοκίνητο και δεν είδα πουθενά παράνομες διαφημίσεις στους δρόμους. Πουθενά! Σποραδικά, κάποιες οργανωμένες θέσεις υπαίθριας διαφημίσεις, φωτιζόμενες, υπερσύγχρονες, μια χαρά. Πουθενά αυτό το μπάχαλο των ελληνικών πόλεων και της Αθήνας. Μα πως είναι δυνατόν να είμαστε σ’ αυτά τα χάλια; Κι όπως λέει ένας φίλος «το πρόβλημα δεν είναι να είσαι χάλια, το πρόβλημα είναι να μην έχεις καμία ιδέα ότι είσαι χάλια και να νομίζεις ότι είσαι σούπερ-ντούπερ».

Επίσης, έχω να σας πω ότι στην Τουρκία το κάπνισμα απαγορεύεται ΠΑΝΤΟΥ, χωρίς εξαιρέσεις. Ευτυχώς οι Τούρκοι φίλοι μου είχαν την διακριτικότητα να μην με ρωτήσουν τι συμβαίνει στην Ελλάδα.

Advertisements

5 responses to “Ένας Αθηναίος στην Πόλη

  1. Αχ Κωνσταντινούπολη αγαπημένη πόλη.
    Η καθαριότητα κι η τάξη όμως είναι αποτέλεσμα μάλλον της αυταρχικής πολιτικής εξουσίας (ψιλοχούντα μεταξύ μας). Έτσι δεν έχουν Επιτροπές Πολιτών, ΣτΕ, για να κολλάνε τα έργα δεκαετίες.
    Εμείς βέβαια είμαστε στο άλλο άκρο, πέρα απ’ την ελευθερία, στην αναρχία, την έλλειψη οράματος, αδιαφορίας για τα κοινά.

    Λυπάμαι, είμαστε σαφώς χειρότεροί τους.

  2. Είναι μεγάλη κουβέντα αυτή. Αφ’ενός υπάρχουν ημιαυταρχικά καθεστώτα και ψιλοχούντες όπου όλα είναι καθαρά και εντάξει. Αφ’έτέρου υπάρχει ο «δημοκρατικός κόσμος» όπου δοκιμάζεται ένα καθεστώς πρωτόγνωρο ίσως για τα ανθρώπινα δεδομένα (άλλη κλίμακα η Αθηναϊκή δημοκρατία και άλλη βάση είχε). Και απ’ ότι φαίνεται, ο «δημοκρατικός κόσμος» χάνει από τον άλλο κόσμο για θέματα όπως είναι η καθαριότητα, η τάξη κτλ. Γιατί μπορεί στην Αθήνα και στην Ελλάδα να παραείναι ελεύθερα τα πράγματα (για να το πω με έναν ευφημισμό), αλλά και πάλι σε πολλές μεγαλουπόλεις της «θρυλούμενης» «ελεύθερης» Ευρώπης τα πράγματα δεν είναι απαραίτητα πολύ καλύτερα. Στα Βερολίνα, στα Παρίσια και στα Λονδίνια ίσως η βιτρίνα στο κέντρο να είναι βιτρίνα αλλά και τα γκράφιτι γκράφιτι, οι βανδαλισμοί βανδαλισμοί και στην Αθήνα τουλάχιστον έχουμε καθαρό μετρό και λεωφορεία/τρόλεϋ που δεν έχουν καθίσματα ξεχαρβαλωμένα (βλ. Ιταλία). Και τα γκράφιτι στο κάτω-κάτω τα έχουμε μάθει από τις ταινίες γυρισμένες στη Νέα Υόρκη, την παγκόσμια Δυτική μεγαλούπολη.
    Τι θέλω να πω; Ότι το δημοκρατικό μοντέλο μας, έτσι όπως το έχουμε γνωρίσει τα τελευταία 60 χρόνια, δοκιμάζεται σκληρά (και ίσως να βαίνει προς το τέλος του;) και αυτό αποτυπώνεται στο σώμα των πόλεών μας. Η ελευθερία πολλές φορές γίνεται αυθαιρεσία, φασισμός των ολίγων που φωνάζουν δήθεν στο όνομα της σιωπηλής πλειοψηφίας και της καθολικής ελευθερίας ενώ η διαστρέβλωση της αλήθειας έχει προχωρήσει τόσο, που σε λίγο θα απολογούνται όχι οι ληστές αλλά τα θύματά τους, γιατί δεν τους άφησαν να μπουν ελεύθερα στα σπίτια τους και τόλμησαν ενδεχομένως να προστατεύσουν την περιουσία τους (άλλωστε, κάλλιστα μπορούν να επικαλεστούν την «αναδιανομή του πλούτου»). Το έλεγε και ο Αριστοτέλης και ο Πολύβιος: πρόκειται για την «ανακύκλωση». Η δημοκρατία γίνεται οχλοκρατία, η οχλοκρατία τυραννία, κ.ο.κ. Μακάρι να μην πετάξουμε στα σκουπίδια της ιστορίας αυτό το πείραμα που γίνεται στην Ευρώπη τις τελευταίες δεκαετίες, το οποίο με όλα τα στραβά του διασφάλισε τροφή, παιδεία και αξιοπρέπεια σε εκατομμυρια ιθαγενείς και μετανάστες (και για το οποίο βέβαια δεν είμαστε περήφανοι, γιατί η περηφάνια θεωρείται βία!)

  3. Aχ… που θα έλεγαν και οι Τούρκοι. Τίποτε άλλο.

  4. Παράθεμα: Real-Politics » Blog Archive » Πανόραμα Κωνσταντινούπολης.

  5. Τάχω γράψει κι’ εγώ και μου απάντησαν με τις γνωστές μιζέριες περι ξενομανίας, Τουρκικής χούντας κλπ.

    http://tallathens.blogspot.com/2008/09/blog-post_14.html

    Δηλαδή στη Φρανκφούρτη και τη Βιέννη που έχουν και αυτές ουρανοξύστες υπάρχει χούντα;
    Ξυπνήστε το σωστό πατριωτισμό μέσα σας πατριώτες…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s