Re-branding Athens*

Η Aθήνα δεν θα πρέπει να εκπλήσσεται με τα άτακτα κύματα δημοσιότητας που της χαρίζουν τα διεθνή μέσα μαζικής ενημέρωσης. Η βιομηχανία της ταξιδιωτικής δημοσιογραφίας, υποχρεωμένη να καλύψει χιλιάδες σελίδες περιοδικών, εφημερίδων και άπλετου διαδικτυακού χώρου, βρίσκεται σε ένα άχαρο καθεστώς διαρκούς επαγρύπνησης για να εντοπίσει νέους προορισμούς, να αποκαλύψει καλά κρυμμένα μυστικά.

Η Αθήνα δεν μπορεί να αξιολογηθεί ως «νέος προορισμός» (στην ίδια κατηγορία, δηλαδή, με τα «εξωτικά» Τίρανα ή την Αγκυρα) αλλά η πρόσληψή της από τα μέσα διεθνώς παρουσιάζει ανάλογες ποιότητες. Η Αθήνα δεν είναι φυσικά Λονδίνο, Παρίσι ή Ρώμη, αλλά ούτε Λισαβώνα, Δουβλίνο, Κωνσταντινούπολη. Θα έλεγε κανείς ότι είναι από μόνη της μια κατηγορία.

Η αταξινόμητη ταυτότητά της είναι φυσικό να προκαλεί αμηχανία, έλξη, απώθηση, έξαψη, περιέργεια. Το παράξενο με την Αθήνα είναι ότι δεν έχει καταλήξει ακόμα τι θέλει να είναι (και να φαίνεται). Οταν σταματήσει να υποδύεται άτσαλα άχρηστους ρόλους, περιφρουρήσει την ιδιοσυγκρασία της, προστατέψει κατοίκους και επισκέπτες από μικρές, καθημερινές αβαρίες, η ευρωπαϊκή της μοναξιά θα είναι μόνο για καλό.

(Aναδημοσίευεση από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 5/12/2009, με αφορμή δύο δημοσιεύματα των New York Times και του περιοδικού Time για την Αθήνα).

* «Ξαναπλασάροντας» την Αθήνα (;).

Advertisements

7 responses to “Re-branding Athens*

  1. Συμφωνώ.
    Η Αθήνα είναι μια πολύ ιδιαίτερη πόλη, και με το καλό και με το κακό.
    Γι’ αυτό και επιμένω (κι ας γίνομαι κουραστικός) ότι πρέπει οπωσδήποτε να προτατευτεί η Αγορά – και εννοώ όλο το κομμάτι από Κλαυθμώνος μέχρι Κουμουνδούρου και από την Κοτζιά μέχρι το Μοναστηράκι – από τις ορέξεις του ρήαλ εστέιτ, των πολυεθνικών και της νύχτας (αλλά και την εγκατάλειψη) και να παραμείνει λ.χ. δρόμος η Αθηνάς (έστω και μονόδρομος). Οι τουρίστες προφανέστατα την εκτιμούν σαν κάτι το ιδιαίτερο, και ειδικά η ίδια η Βαρβάκειος είναι πιστεύω μετά τους τσολιάδες το κατεξοχήν αξιοθέατο της σημερινής, ζωντανής Αθήνας.
    Άλλο σημαντικό θέμα για να αναβαθμιστεί η πόλη είναι το άνοιγμα και η προστασία από την χυδαία οικονομική εκμετάλλευση του παραλιακού μετώπου.

  2. Βασικά πρέπει να προστατευθεί από τη βρωμιά, τις μικρο-μεγαλοαυθαιρεσίες όλων μας, την παράνομη στάθμευση, κλπ. Και μεταξύ μας δεν βλέπω τις πολυεθνικές να κάνουν ουρές για να επενδύσουν στην αθηναϊκή Αγορά, ειδικά στο κομμάτι που αναφέρεις.

  3. Στο κέντρο πρέπει να ενισχυθεί η κατοικία και να αποτραπεί η γκετοποίηση/ερημοποίηση. Να απαλλοτριώσει η Πολιτεία ολόκληρα πολεοδομικά τετράγωνα, να συντηρήσει/αναπαλαιώσει τα κτήρια και να διαθέτει σπίτια σε προσιτές τιμές για νέους ανθρώπους, νέα ζευγάρια, φοιτητές. Ούτε κι εγώ δεν βλέπω απειλές απο τις Πολυεθνικές, από τη βιομηχανία της νύχτας όμως; Θα μου πείτε, που θα βρεθούν οι πόροι για όλα αυτά. Δεν ξέρω, αλλά όπου υπάρχει πολιτική βούληση όλα γίνονται. Και στο κάτω-κάτω, η διάσωση του κέντρου της Αθήνας αναπτυξιακή πράξη είναι και ως τέτοια θα πρέπει να δρομολογηθεί.

  4. Ενοούσα τις μεγάλες αμπορικές αλυσίδες (βλ. πεζοδρόμηση Αθηνάς).

  5. A, ναι να μείνει έτσι η Αθηνάς, με διαλυμένα μαγαζάκια που πουλάνε σκουπίδια, με ναρκομανείς, με εγκατατελειμένα σπίτια και μαγαζιά… Γιατί την αγαπάμε πολύ όλοι την Αθηνάς, γι αυτό οι μόνοι που ψωνίζουν εκεί πια είναι οι μετανάστες, γι αυτό δεν μένει Έλληνας εκεί σε ακτίνα 1 χιλιομέτρου, γι αυτό την αποφεύγουν όλοι, τουρίστες και ντόπιοι όποτε μπορούν…

    Δεν καταλαβαίνω αυτή την μανία καταδίωξης που εχουν οι Έλληνες με τις πολυεθνικές, έλεος πια. Μακάρι να ενδιαφερθεί μια πολυεθνική να ανακαινίσει κάποιο νεοκλασσικό στην Αθηνάς. Στο κάτω κάτω έχει ένα σωρό δρόμους, περιοχές ολόκληρες η Αθήνα που έχουν την γοητεία του γκαίτο, δεν θα μας λείψει η Αθηνάς….

    Αυτή η παρανοική λογική μόνο κακό θα κάνει στο κέντρο της Αθήνας, ενώ οι μεγάλες μάζες του πληθισμού μετακινούνται ομαδικώς δεκαετίες τώρα στα μάλλ των προαστείων…

  6. Φίλε, δεν ξέρεις τι σου γίνεται.
    Ούτε σκουπίδια πουλάνε, ούτε απευθύνονται σε μετανάστες (και τι μ’ αυτό;). Είναι αντιθέτως μια αγορά με εξειδικευμένα προϊόντα που απευθύνεται κυρίως σε επαγγελματίες, και αυτούς θα δεις να ψωνίζουν εκεί. Τα πρεζόνια άλλωστε μαζεύονται αλλού (Πλ. Ομόνοιας και Θεάτρου).
    Όσο για τους ανύπαρκτους Έλληνες, στου Ψυρρή μένουν αρκετοί, μεταξύ αυτών και ο υποφαινόμενος. Ένα πρόβλημα του κέντρου, φοβάμαι, είναι οι καλοθελητές των προαστίων με την επαρχιότικη νοοτροπία. Είναι άλλωστε οι ίδιοι που βλέπουν την Αθήνα ως τουρίστες και πιστεύουν ότι περιοχές όπως του Ψυρρή είναι ακατοίκητες και άρα μπορούν να κάνουν στις 5 το πρωί όση φασαρία γουστάρουν.
    Το «γκαίτο» θα δημιουργηθεί με την εξάπλωση της Μιαούλη σε όλο το ιστορικό κέντρο (έχουμε άλλωστε το παράδειγμα της Πλάκας του 60-70).
    Αντιθέτως συμφωνό με τον ιστολόγο ότι πρέπει να μπει μια τάξη και περισσότερη καθαριότητα.

  7. Για να επανέλθω: Οι τουρίστες διόλου την αποφεύγουν την Αθηνάς, ίσα που η Βαρβάκειος αποτελεί σημαντικό αξιοθέατο (δεν ξέρω από πότε έχετε να πάτε). Επίσης ψωνίζουν εκεί αρκετοί Έλληνες, και όχι μόνο οι φτωχοί. Αν την αποφεύγετε εσείς, είναι δικό σας θέμα. Enas δεν είσαστε άλλωστε; (:-D)

    Εγώ το βλέπω περισσότερα λειτουργικά και όχι τόσο αισθητικά το θέμα. Ειναι ζωντανός οργανισμός η πόλη, και πολλές πόλεις έξω αντιμετωπίζουν προβλήμα με τη μαράζωση του κέντρου (μόνο γραφεία). Το θέμα είναι να διατηρήσει κατά το δυνατό την πολυμορφία του, με κατοικίες, ελεύθερους επαγγελματίες, κρατικές υπηρεσίες, ιδιωτικές εταιρίες κάθε λογής (ήδη αναρωτιέμαι αν ήταν καλό που έφυγε το χρηματιστήριο, ή τα σχέδια για την κατάργηση του Πολυτεχνείου και την μεταφορά υπουργείων και υπηρεσιών στα προάστια).
    Σε καμία περίπτωση δεν εννοούσα πάντως την υποβάθμιση που βλέπουμε τώρα. Αλλά αυτό γιατρεύεται και χωρίς μεγαλεπίβολα σχέδια που θα θίξουν την πρωταρχική λειτουργία της περιοχής (ως Αγορά).

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s