Ο μύθος των «πλουραλιστικών» Εξαρχείων

sunset2

Με αφορμή την κουβέντα που γίνεται για την άλωση των «ανυπότακτων» Εξαρχείων από τις αστυνομικές δυνάμεις του κ.Χρυσοχοϊδη, θυμήθηκα ένα περιστατικό του χειμώνα. «Άγνωστοι» εισέβαλαν ένα Σάββατο βράδυ σε «gay friendly» μπαρ της πλατείας. Ξυλοκοπήθηκε κόσμος, το μαγαζί «καλοκαιρινό», κλπ. Σήμερα το μπαρ δεν υπάρχει. ‘Εγραψα μια από εκείνες τις ημέρες στην «Καθημερινή¨:

«Πλατεία Εξαρχείων, ώρα τρεις το πρωί, ξημερώματα Κυριακής. Αγνωστοι εισβάλλουν σε μπαρ της πλατείας και τα κάνουν γυαλιά – καρφιά. Φωνάζουν «Εξω οι π…. ηδες από τα Εξάρχεια», και «τι μουσική ακούτε ρε», και «εδώ είναι Εξάρχεια, ρε!». Σπάνε τραπέζια, καρέκλες, τη βιτρίνα του μαγαζιού, εκσφενδονίζουν σταχτοδοχεία και ποτήρια, επαναλαμβάνουν συνθήματα κατά των ομοφυλόφιλων. Το μπαρ είχε (και) γκέι πελατεία, τα τελευταία Σάββατα φιλοξενούσε τη θεατρική παράσταση «Αγαπώ, Αγαπώ, Αγαπώ αυτό τον άνδρα!». Κάποιοι γρονθοκοπούνται, ένας θαμώνας μεταφέρεται στο νοσοκομείο.

Η οργανωτική επιτροπή του Athens Pride (της ετήσιας εκδήλωσης «ομοφυλόφιλης περηφάνιας») εκδίδει ανακοίνωση όπου ανάμεσα σε άλλα αναφέρεται ότι «τα Εξάρχεια είναι μια ιδιαίτερα φιλική και ανοιχτή στην ποικιλομορφία συνοικία της Αθήνας».

Ναι, πάντα τα Εξάρχεια δοξολογούνται ως μία από τις πιο πλουραλιστικές γειτονιές του κέντρου. Δεν ξέρω πότε ακριβώς άρχισε να καλλιεργείται αυτός ο μύθος αλλά προσωπικά, όσες φορές κι αν περάσω από τα Εξάρχεια, ποτέ μου δεν αισθάνθηκα αυτή την… ελευθερία, προϊόν της «πολυχρωμίας» και του «πλουραλισμού».

Στα Εξάρχεια αισθάνεσαι πραγματικά ελεύθερος μόνο αν ανήκεις στον ευρύτερο χώρο της Αριστεράς και του αναρχοαυτόνομου μπλοκ. Τα πάντα (τα καφενεία, τα στέκια, τα βιβλιοπωλεία) κινούνται γύρω από τον ίδιο πολιτικο-ιδεολογικό άξονα. Ενα καθόλου αριστερό πόστο, το βιβλιοπωλείο του Αδωνι Γεωργιάδη, έχει πυρποληθεί 11 φορές! Αυτό δεν μου ακούγεται πολύ σαν «πολύχρωμη» γειτονιά εκτός κι αν μιλάμε για τις αποχρώσεις του κόκκινου και του μαύρου. Σκεφτείτε το λιγάκι: θα μπορούσε κάποιο από τα κόμματα εξουσίας ή οι νεολαίες τους να διοργανώσουν ανοιχτή εκδήλωση στην πλατεία Εξαρχείων χωρίς προβλήματα; Αντίθετα μπορώ να σκεφτώ δεκάδες πλατείες στο Λεκανοπέδιο όπου οποιοσδήποτε πολιτικός σχηματισμός (του αναρχικού χώρου, συμπεριλαμβανομένου) θα μπορούσε να διοργανώσει οτιδήποτε και να μην ανοίξει μύτη».

σσ. Το μόνο που άλλαξε από τότε, εκτός από την ενίσχυση των αστυνομικών δυνάμεων, είναι η νέα, 12η κατά σειρά, επίθεση κατά του βιβλιοπωλείου.

Advertisements

15 responses to “Ο μύθος των «πλουραλιστικών» Εξαρχείων

  1. Καταπληκτικό κομμάτι!
    Μπράβο για την τόλμη ενάντια στο ΄΄ρεύμα΄΄…

  2. Αγαπητέ μου Δημήτρη,

    το κείμενό σου αυτό με ενθουσίασε! Συμφωνώ απολύτως με όσα γράφεις με κίνδυνο να μου αποδωθεί η κατάπτυστη νοοτροπία του «νοικοκυραίου» (ω, τι έλληνικά).

    Παρεμπιπτόντως ουδέποτε περνώντας την πλατεία αισθάνθηκα τίποτα περισσότερο από ανασφάλεια.

    Κάθε φορά που έχω να πάω στο ΕΑΜ σκέπτομαι ένα σωρό εναλλακτικές διαδρομές για να την αποφύγω και μόλις χτες σκεφτόμουν ότι αν στην Αθήνα πίσω από το ΕΑΜ είναι η πλατεία Εξαρχείων, στο Λονδίνο πίσω από το Βρεταννικό είναι η Leicester και το University of London. Και όχι: η διαδρομή δεν είναι καθόλου παρόμοια….

    Παρατηρώντας τις αντιδράσεις μετά την τελευταία επιχείρηση που διέταξε ο Χρυσοχοϊδης δεν πίστευα για άλλη μιά φορά στα μάτια μου σε όσα διάβαζα….

  3. Χαιρομαι που δειχνεις και αυτη τη πλευρα της υποθεσης. Ουσιαστικα μεγαλωσα στα Εξαρχεια τη δεκαετια του ’80,μαθητης στο δημοτικο της οδου Κωλετη,φροντιστηρια,Σιλικον-βαλει της Στουρναρη.Οπως καταλαβαινεις ειμαι τελειως εξοικιωμενος με τον πολιτικο χωρο που ευδοκιμουσε παντα στη περιοχη,με τα ναρκωτικα απο τη εποχη που μας ζητουσαν ενα «δεκαρικο»,με τα ΜΑΤ απο τη περιοδο Αρκουδεα.Με λιγα λογια δε τα φοβαμαι τα Εξαρχεια που για να λεμε και την αληθεια δεν ειναι πιο επικινδυνη περιοχη απο το μεσο ορο.Ομως αισθανομαι ολο και πιο συχνα αβολα οταν βρισκομαι στη γειτονια διοτι ολοι φροντιζουν να τη μεταμορφωσουν απο συνοικια σε συμβολο.Οτιδηποτε ξεφευγει απο μια συγκεκριμενη ιδεολογια και αισθητικη πρεπει να αποβληθει.Οι δημοσιες υπηρεσιες ειναι -φυσικα- εχθρος,τα αναπαλαιωμενα σπιτια,οι κομπιουτεραδες,οι εμπορικες δραστηριοτητες που «μυριζουν» καπιταλισμο,οτι συμβολιζει τη μικροαστικη κοινωνια που απεμεινε στη περιοχη πρεπει να «αναμορφωθει» αν δεν ειναι δυνατον να φυγει.Ακομα και το παρκο-παρκινκ της Ναυαρινου με ολα τα μπραβο που το συνοδευουν,ειναι στη πραγματικοτητα πολιτικη πραξη στη λογικη της καταληψης.Οχι ενας χωρος «δημοσιος» αλλα απο αντιεξουσιαστες για αντιεξουσιαστες.
    Καπως ετσι και προφανως επειδη βολευει καποιους και εξω απο το χωρο των Εξαρχειων η περιοχη συνεχιζεται να μετατρεπεται σταδιακα σε πεδιο συγκρουσης και γκετο.Μακαρι να αντιστραφει η εικονα χρησιμοποιωντας και εργαλεια πολιτικης πιο συνθετα και αποτελεσματικα απο τις ομαδες Δελτα.

    Υ.Γ.Με την ευκαιρια,πολλα μπραβο για το μπλογκ

  4. Ιφιμέδεια, συμφωνώ απολύτως. Δυστυχώς έχουμε μπερδέψει τα μπούτια μας (συγνώμη, κιόλας) κι αν πας να πεις κάτι αντίθετο από αυτό που πιστεύουν ορισμένοι, είσαι ξεγραμμένος πολιτικά/ιδεολογικά, «συντηρητικός» ή «νοικοκυραίος». Το γεγονός ότι η Αριστερά χάνει διαρκώς έδαφος στην κοινωνία δεν τους απασχολεί καθόλου. Είναι ευχαριστημένοι που «άντεξαν» οι μεν και ανακουφισμένοι επειδή μπήκαν άνετα στη Βουλή οι δε. Η μείωση της εκλογικής τους επιρροής είναι αξιοσημείωτη μόνο όταν αφορά τα κόμματα εξουσίας.

    ΑΓ, ασφαλώς δεν πρέπει να μείνουμε στην αστυνομία. Αυτό μας έλειπε. Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.

  5. Εαν με αυτό το άρθρο θέλεις να πέις ότι είναι καλοδεχούμενες οι ομάδες τάξης του Χρυσοχοΐδη τότε λυπάμαι αλλά δε μπορώ να ασπασθώ το πνεύμα του άρθρου. Ζω κι εγώ στα Εξάρχεια και δε μπορώ παρά να θλίβομαι με το όλο σκηνικό. Αλλά ότι -τουλάχιστον ως πριν το Δεκέμβρη- υπήρχε μιά διάθεση ελευθερίας ανυπόκριτη και αυθεντική νομίζω ότι λίγοι μπορούν να το αμφισβητήσουν. Αυτή η υπόθεση ότι αν οργάνωννα οι αναρχικοί κάπου αλλού συγκέντρωση εκτός των Εξαρχείων δε θα άνοιγε μύτη είναι αρκετά μετέωρη, γιά τον απλό λόγο ότι δε θα τολμούσαν ποτέ να την οργανώσουν-ίσως και να μην ήθελαν κάν-και αφετέρου δεν είμαστε σίγουροι ότι οι γλομπαλοφόροι αστυνομικοί δεν θα επενέβαιναν. Δεν ασπάζομαι τις απόψεις ούτε αυτών των παιδιών αλλά ούτε και των υποκινητών τους,που σα φιγούρες μού είναι οικείες. Πρέπει κάπου και οι ιδέες που δε μάς αρέσουν να βρίσκουν μιά γωνιά να ζεσταθούν και εκδηλωθούν. Καμμιά ιδέα δεν είναι 100% γιά πέταμα. Η περίπτωση Χρυσοχοίδη είναι γιά μένα το κόκκινο πανί(που σκόπιμα διάλεξε ο Παπανδρέου με τα γνωστα του αμερικανικά-ουτε καν φιλοαμερικανικά!-αντανακλαστικά) που θα δημιουργήσει μιά χωρίς νόημα νέα εστία έντασης στο κέντρο. Αστυνομία δεν είναιμκατ’ανα΄γκη να κραδαίνεις μόνο το γκλομπ αλλά να χρισιμοποείς και τη λογική σου αλλά και την ευαισθησία σου. Η περίοδος Χρυσοχοίδη στα Εξάρχεια γιά μένα ήταν μιά ζοφερή περίοδος και θα είχα πολλά να αφηγηθώ με τα όσα έζησα εκεί ειδικά στη φάση των συλλήψεων των μελών της 17ης Νοέμβρη και που η οικονομία του μπλόγκινγκ δεν επιτρέπει δυστυχώς. Μιάν άλλη φορά ίσως…

  6. Aφού ζεις στα Εξάρχεια, πες μου ειλικρινά τι πιστεύεις: θα μπορούσε η ΔΑΠ ή η ΠΑΣΠ να οργανώσει εκδήλωση στην πλατεία Εξαρχείων;
    Και δεν πιστεύω ότι χρειαζόταν αλλαγή κυβέρνησης και ο Χρυσοχοϊδης για να δημιουργηθεί «νέα» εστία έντασης στο κέντρο; Τι ήταν τα Εξάρχεια μέχρι τον Χρυσοχοϊδη; Το μικρό σπίτι στο λειβάδι;

  7. Αν θα μπορούσαν τα «ανάρχια» να κάνουν συγκέντρωση στο Κολωνάκι ή στη πλατεία Μαβίλη(τί λέω τώρα ε;) δε βλέπω γιατί θα υπήρχε πρόβλημα να κάνει η ΝΔ συγκέντρωση στα Εξάρχεια.Αλλά στη πραγματικότητα οι Χρυσοχοΐδικες λογικές γκετοποιούν την Αθήνα και γίνονται αφορμές γιά εντάσεις τέτοιας τάξεως και χαρακτήρα. Και γιατί αυτό; Γιατί και ο Χρυσοχοΐδης έχει ανάγκη ένα πεδίο μάχης γιά να κάνει το κομμάτι του σα νικητής.

  8. Δίνω μεγάλες πιθανότητες στο πρώτο σενάριο (ποιος θα τους έλεγε όχι;), ελάχιστες στο δεύτερο, αλλά μπορεί και να κάνω λάθος. Κατά την ταπεινή μου γνώμη, τα Εξάρχεια έχουν εξελιχθεί σε γκέτο όχι γιατί έγινε υπουργός ο ΜΧ αλλά επειδή αφέθηκαν χωρίς καθόλου αστυνομία με αποτέλεσμα ο καθένας να κάνει κυριολεκτικά ό,τι θέλει.

  9. Ακριβώς αγαπητέ μου Δ.
    Οπότε ας ανακηρύξουν την νέα Χριστιανία να τελειώνουμε μιά ώρα αρχύτερα αφού αυτό επιθυμούν: μια περιοχή με δικούς της κανόνες. Να αναλάβουν το βάρος να την λειτουργήσουν, να σταματήσουν να διαμαρτύρονται στον κάθε δήμαρχο και τον κάθε πρωθυπουργό-υπουργό δημ. τάξης. Ας αποκτήσουν την ελευθερία τους κι εμείς το διαβατήριό μας.
    Ειλικρινά, και χωρίς ίχνος ειρωνίας (εντάξει, με λίγο ίχνος) πιστεύω ότι κάτι τέτοιο θα είχε μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την πόλη μας.

  10. Πολύ καλό κείμενο που απλά ξεμπροστιάζει τη μυθολογία ενός ψευτοελευθεριακού χώρου που στην ουσία έχει καταλήξει σε τριπαρισμένο χουλιγκανισμό.
    Κρίμα, διότι θα χρειαζόμασταν ένα πραγματικά αμφισβητούντα χώρο.

  11. Κριστιάνια δεν θα γίνει η γειτονιά (στην οποία, παρεμπιπτόντως υπήρχαν αστυνομικοί και, μάλιστα, πολύ) αλλά δε φταίει η έλειψη αστυνόμευσης. Ο ΜΧ και ο στρατηγός άνεμος και οι ενδιάμεσοι και οι επόμενοι και οι προηγούμενοι απλώς έχουν επιλέξει ως άλλοθι.
    Και, ναι, έχω γεννηθεί και έχω μεγαλώσει στα Εξάρχεια, περνάω πολύ συχνά και ζω σε μια γειτονιά ακκόμα πιο «δύσκολη» οπότε αυτό που με ζορίζει είναι η αδιαφορία όλων -και των νοικοκυραίων και των αναρχικών και των αριστερών και των αστυνομικών και όλων- για τους κατοίκους τους.

    η θαυμάστρια

    Υ.Γ. εξαιρετικό κείμενο.
    Υ.Γ.2 ποιο bar είναι αυτό;

  12. Αναρχικοί, αστυνομικοί καιμ δε συμμαζεύεται.

    Γιατί μου δημιουργείται η εντύπωση ότι δυο (ή περισσότεροι) γάιδαροι μαλώνανε σε ξένο αχυρώνα;

  13. να, βλέπεις?
    άμα ταράζεται ο άνθρωπος κάνει ορθογραφικά λάθη «πολλοί», «έλλειψη», «ακόμα» να αντικατασταθούν και λείπει και ένα άρθρο…
    α, πα πα…

  14. Epitelous enas Athinaios grafei oti skeptomaste oloi oi ypoloipoi , alla den tolmame na poume dynata. Bravo Dimitri!

  15. Νομίζω ότι έχεις απόλυτο δίκιο: αυτό που έχουμε τελικά δει είναι ένα ιδεολογικό περιτύλιγμα που περιέχει μέσα το φασισμό. Οι επιθέσεις που αναφέρεις στο gay bar και στο βιβλιοπωλείο είναι ενδεικτικές της νοοτροπίας που κυριαρχεί. Βέβαια μόνο στην Ελλάδα θα μπορούσε η καφρίλα και ο χουλιγκανισμός αυτού του τύπου να θεωρείται «προοδευτισμός» έστω και από ένα μικρό κομμάτι του πληθυσμού. Ευτυχώς τα πράγματα αλλάζουν, ο κόσμος έχει ξυπνήσει. Ελπίζω να δούμε σιγά-σιγά την περιοχή να αλλάζει προς το καλύτερο, φιλικά,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s